جمعه ۲۴ اسفند ۰۳

خريد خودرو | بررسي تجهيزات خودرو ساينا EXدنده اي

خريد خودرو | بررسي تجهيزات خودرو ساينا EXدنده اي : حيف شد كه سايپا ديگر ساينا اتوماتيك توليد را نمي‌كند.زيرا اين خودرو (در تيپ LUX) ليستي بلندبالا از آپشن‌هاي دوست‌داشتني داشت. مانند كروز كنترل، فرمان برقي، استارت دكمه‌اي، نمايشگر 7 اينچي لمسي و مسيرياب. ساينا اتوماتيك زماني كه در بازار رفت و آمد مي‌كرد ركورد ارزان‌ترين خودروي اتوماتيك را نيز يدك مي‌كشيد. استراتژي عجيب سايپا اين بود كه ساينا اتوماتيك را حذف كند و اين آپشن‌هاي خاص را بگذارد روي كوييك. حالا تنها چيزي كه دم دست داريم همين مدل EX دنده‌اي است.

براي اطلاع از شرايط خريد نقد و اقساط خودرو ، كليك كنيد.

خريد خودرو و نگاهي به تجهيزات ساينا

از قديم تويوتا كرولا و دوو سيلو به علت خنك‌كنندگي عجيب كولرشان معروف بوده‌اند. لطفا به اين ليست ساينا را هم اضافه كنيد. گويي سايپا يك كولر خوب داشته و بعد برايش خودرو ساخته است. البته اينكه خودرو در مسير مستقيم باشد و كسي هم درون آن نباشد در اين خنك‌كنندگي عجيب بي‌تاثير نيست.

البته اين سيستم تهويه قدرتمند معايبي عجيبي هم دارد. اول از همه صداي گوش‌خراشي است كه شما را ياد سانتريفيوژ مي‌اندازد. گاهي هم به علت نقص عملكرد شير انبساط، اوضاعش به هم مي‌ريزد. بعضي وقت‌ها هم با روشن كردن كولر، آمپر آب بالا مي‌رود. گهگاه هم وقتي سرعتتان از 100 كيلومتر برساعت عبور مي‌كند كولر تبديل به بخاري مي‌شود. البته همه مي‌دانند كه اين چيزها در خودروهاي داخلي عادي است.

مي‌دانيد كه مفهوم آپشن در چنين خودروهايي عملاً معنايي ندارد. همان چيزهايي كه سال‌ها پيش روي خودروها مي‌ديديم، تقريباً روي ساينا EX دنده‌اي هم هست. بوق دارد و شيشه برقي. برف پاك‌كنش كار مي‌كند و نور بالا هم مي‌زند. حالا انصافاً يك چيزي كه مشتريان اين خودرو را خيلي راضي مي‌كند، رينگ‌هاي واقعي‌اش است. رينگ‌هايي بدون قالپاق كه حس و حال بي‌رمق اسپرت‌گرايي‌اش را تقويت كرده است.

سايپا قبلا هم ادعا كرده بود كه قصد دارد با معرفي ساينا، يك نمونه ايمن‌تر از تيبا را راهي بازار كند. به همين علت است كه حالا روي اين خودرو سيستم EBD يا توزيع الكترونيكي نيروي ترمز ديده مي‌شود. براي خودرويي در اين حد و اندازه سنسور عقب يك آپشن واقعاً جذاب است. اين را هم لحاظ كنيد كه آينه بغل‌هاي ساينا برقي شده‌اند.

خريد خودرو و بررسي مشخصات فني ساينا EX دنده‌اي

خُب بله كه ساينا و تيبا خيلي شبيه هم هستند. زيرا پلتفرمشان يكي است. سايپا هميشه قانون «بقاي پيشرانه و جعبه‌دنده» را به خوبي معني مي‌كند. اساساً ساينا با كد X232 در واقع همان فيس‌ليفت تيبا با كد X200 بوده است. پس سوال ندارد كه چرا پيشرانه و جعبه‌دنده يكي شده و چرا قدرت و گشتاور شبيه هم است.

از نظر تكنيكي منتظر اتفاق تازه‌اي در ساينا نباشيد. قواي محركه دقيقا هماني است كه قبلاً روي تيبا هم ديده بوديم. همان بلوك 1.5 ليتري با 87 اسب‌بخار قدرت و 128 نيوتن‌متر گشتاور. بلوكي كه مگاموتور آن را ساخته و با كد M15GSI شناخته مي‌‌شود. روي اين كاغذ اين خروجي مناسبي براي يك سدان كوچك شهري با وزن حدود 1000 كيلوگرمي به نظر مي‌رسد. مخصوصاً كه جعبه‌دنده ساده 5 سرعته دستي هم دارد. جعبه‌دنده‌اي با كد ND1 (نصب شده روي تيبا و تيبا 2) كه آن هم كار مگاموتور است.

ساينا با اينكه كمي از تيبا بزرگ‌تر و 50 كيلوگرم هم سنگين‌تر است ولي هم در شتاب اوليه و هم در سرعت اگرچه ناچيز اما اوضاع بهتري دارد. در كاتالوگ اين خودرو آمده؛ مجهز به سطح آلايندگي يورو 4 با قابليت ارتقا به يورو 5. خُب اين را چه كسي بايد ارتقا دهد؟ بعدش، حالا اگر خودرويي قابليت ارتقا يافتن را داشته باشد، مزيت است؟ مثلاً انگار بگوييد ساينا با پيشرانه 1.5 ليتري چهار سيلندر با قابليت ارتقا به پيشرانه 4.7 ليتري هشت سيلندر.

يكي از برتري‌هاي واضح ساينا به تيبا اضافه شدن ملموس طول خودرو بوده كه فضاي صندوق عقبش را به طرزي بسيار عجيبي افزايش داده. منظور از عجيب اين است كه واقعاً باور نمي‌كنيد كه چنين خودروي نه‌چندان بزرگي صندوق چنين بزرگي داشته باشد.

سايپا شايد در قسمت مشخصات فني تغييري ايجاد كرده نكرده باشد اما تمركزش روي ساخت بهتر قطعات ملموس است. از قابليت‌هاي فني اين خودرو نبايد انتظار زيادي داشت. به طور خلاصه آنچه به‌عنوان قواي محركه و انتقال قدرت روي اين خودرو ديده مي‌شود، تركيبي ابتدايي و البته كارامد است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.