نمايشگاه اتومبيل | بررسي خودرو تيبا2 : تيبا ۲ نسخه هاچبك اولين خودرو ملي شركت سايپا يعني تيبا صندوقدار است كه نخستين بار در سال ۱۳۹۲ به بازار معرفي شد. تيبا صندوقدار بر پايه محصول پرفروش سايپا يعني پرايد شكل گرفته است؛ به همين علت ميتوان تيبا را به نوعي نسخه ارتقا يافته پرايد دانست. در سال ۱۳۸۹ تيبا از همان بدو ورود به بازار، مورد هجوم انتقادات بسياري از سوي مردم و كارشناسان قرار گرفت؛ چنين انتقاداتي در كنار طراحي نسبتا زننده تيبا سبب شد تا اين خودرو در سالهاي ابتدايي عرضه خود به بازار، نتواند به محبوبيت چنداني دست پيدا كند.
نمايشگاه اتومبيل و نگاهي به خودرو تيبا 2
در سال ۱۳۹۲ شركت سايپا نسخه هاچبك تيبا، موسوم به تيبا ۲ را به بازار عرضه كرد كه در مقايسه با پرايد ۱۱۱ اندكي جذابتر و بروزتر به نظر ميرسيد. با وجود آن كه طراحي تيبا هاچبك نيز همچون نمونه صندوقدار، از فقدان خلاقيت برخوردار است و ناهماهنگيهاي متعددي در قسمتهاي جلو و عقب آن به چشم ميخورد، در بازار كشورمان با واكنش مثبتي روبرو شد و تا حدودي وجهه تيبا را بهبود بخشيد.
مطابق رسم هميشگي سايپا كه نسخههاي هاچبك نسبت به سدانها از قيمت بسيار بالاتري برخوردار هستند؛ تيبا ۲ نيز در دو تيپ مختلف و با اختلاف قيمتي چند ميليون توماني نسبت به نمونه صندوقدار وارد بازار شده است.
تيبا و تيبا ۲ چندين سال است كه در بازار كشورمان حضور دارند و تقريبا تمامي افراد با ظاهر اين خودرو آشنايي پيدا كردهاند. در يك نگاه كلي ميتوان درباره طراحي ظاهري برادران تيبا گفت كه نماي ظاهري اين دو خودرو جذابيت خاصي ندارد و مشتريان تنها به علت آن كه از شكل و شمايل پرايد خسته شدهاند، به تيبا و تيبا ۲ روي ميآورند.
انواع خودرو هاي صفر و كاركرده را با بهترين شرايط نقد و اقساط، در نمايشگاه اتومبيل صمد شكرالهي تهيه كنيد.
در اين ميان تنها حذف صندوق عقب در تيبا ۲، باعث شده است كه نماي ظاهر اين خودرو نسبت به نمونه صندوقدار اندكي بهبود يابد.
نماي خارجي تيبا به وسيله يك گروه طراحي ايتاليايي به نام آنجليني ديزاين (IET) شكل گرفته است، شايد به همين علت هم باشد كه چهره اين خودرو تا حدودي شبيه به خودرو ايتاليايي لانچيا اپسيلون به نظر ميرسد.
پلتفرم X200 كه از آن در ساخت تيبا، كوييك و ساينا استفاده شده است، از ظرفيت بسيار بالايي براي ايجاد تغييرات اساسي برخوردار نيست؛ به همين علت مهندسين سايپا براي ساخت يك خودرو جديد بر روي اين پلتفرم قديمي با محدوديتهاي فراواني مواجه بودند كه نتيجه آن ايجاد ناهماهنگيهاي متعدد بين نماي ظاهري عقب و جلو تيبا هاچبك شده است.
در نماي جانبي فرم خميده ستونهاي A و خطوط روي گلگير در كنار كاپوت نسبتا كوتاه اين خودرو، چهره نه چندان دلچسبي را براي تيبا ۲ پديد آورده است.
تنها قسمتي از تيبا ۲ كه ممكن است يك مشتري را ترغيب به خريد اين هاچبك كوچك كند، نماي پشتي اين خودرو است كه در مقايسه با ديگر بخشها اندكي جذابتر به نظر ميرسد.
تيبا ۲ از لحاظ ابعاد و اندازه تفاوت چنداني با پرايد ۱۱۱ يا كوييك ندارد و كيفيت مونتاژ قطعات بدنه و رنگآميزي آن نيز چنگي به دل نميزند؛ با اين وجود در اين بازه قيمتي محصول چنداني در بازار كشور وجود ندارد و خيلي از علاقهمندان به خودروهاي هاچبك، در اين بازه قيمتي مجبور به انتخاب تيبا ۲ هستند!
نمايشگاه اتومب
- مشاهده اين مطلب را از دست ندهيد » نمايشگاه اتومبيل | بررسي خودروي ميني كوپر كانتري من
- ۳۴ بازديد
- ۰ نظر